ADD

Wat is ADD (ADHD type 1)
Kinderen met ADD hebben veel moeite met taakgericht werken, het aanleren van dagelijkse routines en vooral het automatiseren hiervan. Het zijn kinderen die stil en vaak dromerig zijn, hun leertempo ligt vaak laag, zij hebben weinig zelfcontrole en kunnen erg teruggetrokken zijn, zijn vergeetachtig en lijken vaak weinig nieuwsgierig. Helaas worden hun problemen met aandacht vaak toegedicht aan niet willen, terwijl er sprake is van niet kunnen.
Tenminste zes van de volgende negen punten worden gedurende tenminste een half jaar waargenomen in een mate die niet bij het ontwikkelingsniveau van het kind past:
1. Niet voldoende aandacht voor details, veel achteloze slordigheidsfouten in werk
2. Moeite aandacht bij taken te houden
3. Lijkt vaak niet te luisteren als direct aangesproken wordt
4. Volgt aanwijzingen niet op en maakt taak vaak niet af
5. Moeite met het organiseren van activiteiten
6. Vermijden van activiteiten die om een langdurige geestelijke inspanning vragen
7. Raakt vaak dingen kwijt
8. Gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels
9. Vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden.
We zien dat kinderen met ADD meer moeite hebben informatie terug te vinden in hun geheugen, waardoor hun intelligentie soms lager ingeschat wordt dan dat deze is. In de praktijk zien we een kind dat zowel op school als thuis moeite heeft met de taken die het moet uitvoeren. Ook de dagelijkse routines, zoals de ochtendroutine van opstaan, wassen, aankleden, ontbijten, tas inpakken en naar school gaan leveren vaak problemen op. Maar we zien ook andere problemen ontstaan door de ADD. Kinderen met ADD hebben vaak weinig vrienden door hun teruggetrokken houding. Ze hebben er moeite mee te laten zien waar ze goed in zijn en die capaciteiten in hun dagelijkse leven te gebruiken. Hierdoor kan een negatief zelfbeeld ontstaan, omdat het kind het gevoel krijgt niets te kunnen. We zien dat het gebruiken van de eigen capaciteiten vooral lukt wanneer iets echt de interesse heeft van het kind. Dan zien we dat het kind wel voldoende controle kan uitoefenen om toch de aandacht er bij te houden.
Voeding
Het verminderen van suikers kan er zeker aan bijdragen om de hyperactiviteit van kinderen met ADD te verminderen. Het eten van volle granen, groenten en fruit zijn aan te bevelen, omdat deze helpen om het bloedsuikergehalte te stabiliseren en zodoende de hyperactiviteit en stemmingswisselingen te verminderen. Het kind zal zich wat beter kunnen concentreren.
Toevoegingen aan het voedsel zoals kleurstoffen en kunstmatige smaakstoffen zijn gekend als veroorzakers van gedragsstoornissen. Voorkom kant en klare maaltijden, omdat deze praktisch altijd over bovengenoemde toevoegingen beschikken. Het is beter om natuurlijk en gezond voedsel te eten. Let op met voedsel waar allergisch op gereageerd kan worden, zoals melkproducten, tarwe, eieren, gist en sinaasappelsap. Er zijn opvallende verbeteringen te constateren in het gedrag van het kind, indien allergie veroorzakende voedingsmiddelen uit het dagelijks consumptiepatroon verwijdert worden.
Bij Centrum Vitaal behandelen we kinderen met ADD. Omdat ADD in 70% van de gevallen erfelijk bepaald is, is het belangrijk de erfelijke zwakke schakel te ondersteunen. Tevens kunnen we kijken welke voedingsmiddelen beter vermeden kunnen worden en welke natuurlijke middelen toepasbaar zijn. Maak rustig eens een afspraak via het contactformulier en kijk met ons wat we voor u kunnen betekenen.