Bijnieruitputting

Bijnieruitputting
Bijnieruitputting is een serieuze bedreiging voor je gezondheid en wordt vaak niet herkend door huisartsen. Het is echter uitermate belangrijk bijnieruitputting te herkennen, want je bijnieren zijn verantwoordelijk voor de productie van verschillende hormonen, die op hun beurt verantwoordelijk zijn voor talloze belangrijke functies in je lichaam.
Hoofdzakelijk zijn je bijnieren verantwoordelijk voor één belangrijke functie: produceren en managen van stress-hormonen. Het is hun functie om je lichaam in staat te stellen met stress om te gaan. Van verwonding, ziekte, tot werkstress en relatieproblemen. Jouw weerstand, energie en uithoudingsvermogen zijn allemaal afhankelijk van het goed functioneren van je bijnieren (bron: James Wilson – Bijnieruitputting).
Lange perioden van stress zijn de primaire oorzaak van uitgeputte bijnieren. Je lichaam reageert met de productie van het stresshormoon cortisol, wat in de bijnieren wordt geproduceerd. Deze reactie was van oorsprong functioneel, want als we 100.000 jaar geleden bedreigd werden, was deze stressreactie nodig om te vechten of te vluchten voor ons leven. Echter, deze fysieke stress reactie (waarbij onze bloedsuikerspiegel wordt verhoogd, onze stofwisseling wordt geremd, en ons hele lichaam wordt ingeschakeld om te overleven) is totaal niet functioneel als je bijvoorbeeld stress hebt, omdat je in de file staat en te laat komt voor je afspraak. En is op lange termijn zelfs schadelijk voor je gezondheid.

Je bijnieren produceren niet alleen het cortisol hormoon. Ze produceren ook aldosteron (verantwoordelijk voor het balans tussen natrium – zout -, kalium en water), testosteron en oestrogenen (in kleine mate), adrenaline en noradrenaline. Tezamen met cortisol hebben ze als functie onder andere het reguleren van je bloedsuikerspiegel, het tegengaan van ontstekingen en ziekte, het reguleren van de balans tussen water en zout en het produceren van geslachtshormonen, zoals testosteron en oestrogenen
Daarom, wanneer de bijnieren uitgeput raken, zullen deze functies tevens verslechteren. Dat is één van de redenen waarom mensen met een uitgeputte bijnieren slechter herstellen van een griepje: cortisol is ook een ontstekingsremmer en bij een uitgeputte bijnier wordt cortisol minder aangemaakt en niet in het juiste ritme.

Bijnieruitputting ontstaat naast aanhoudende stress verder door slaaptekort, een ongezonde levensstijl, het gebruik van stimulerende middelen, langdurige of herhaaldelijke luchtweginfecties of een ernstig emotioneel trauma. Ook kan het zijn dat de bijnieren bij de geboorte reeds zwak waren.
De symptomen van bijnieruitputting bestaan onder andere uit vermoeidheid, niet herstellen na inspanning, veranderd slaappatroon, problemen met de weerstand, grote behoefte aan suiker, allergieen, spierzwakte, koolhydraten en caffeïne, negatief zelfbeeld met humeurigheid, geheugenverlies en prikkelbaarheid.
Een bekend voorbeeld van bijnieruitputting (of het voorstadium daarvan) is burn-out. Vandaag de dag komt in Nederland (dreigende) bijnieruitputting vaak voor, ook reeds bij jonge mensen van nog geen 30 jaar.
Maatregelen op het gebied van leefstijl (voldoende slaap, geen koffie, geen suiker) en voeding zijn van groot belang. Daarnaast zijn er vitamines, zoals C en B5 die de bijnieren versterken, mineralen en tevens plantaardige middelen. Acupunctuur en mindfulness zijn ook vaak effectief!

Wilt u meer informatie over bijnieruitputting, of een afspraak maken? Neem dan contact op.