Bindweefselontsteking

Bindweefselontsteking is een samenvattende benaming voor allerlei ontstekingsachtige aandoeningen van het bindweefsel. Klachten die vaak genoemd worden zijn plaatselijke spierpijn, pijn die voelt alsof er een blauwe plek zit, ‘spierknopen’ of een afgeleide pijn in de buurt van de zere plek zoals uitstralingspijn. Deze klachten komen vaak voor in de rug, nek of schouders.

Eén van de belangrijkste wijzen waarop ontstekingen, pijn en zwellingen ontstaan, is de inname van het omega-6 vetzuur arachidonzuur. Via twee enzymatische processen (de zogenaamde COX en 5­lipo) worden ontstekingsreacties, zwellingen en pijn op gang gebracht Door deze enzymatische omzettingen ontstaan het prostaglandine PGE2 en LTB4. Beidenzijn verantwoordelijk voor ontsteking en pijn.

Bindweefselontstekingen kunnen door voeding en (natuurlijke) ontstekingsremmers bijgestuurd worden. Eén van de belangrijkste stoffen is arachidonzuur, die ontstekingen, zwellingen stijfheid en pijn kan geven. Arachidonzuur, dat ook in hoge mate voorkomt in vlees. Minder vlees(producten) eten, is dan ook de kortste weg naar minder ontstekingen en pijn. Ook pinda’s en arachideolie bevatten vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn.

Andere voedingstoffen, die ontstekingen uitlokken, zijn geraffineerde producten zoals: wit brood, witte suiker, supermarktoliën, margarines, industrieel bewerkte voeding. Veel bewerkte en geraffineerde producten missen ook nog eens bepaalde belangrijke voedingsstoffen, waardoor zij ontstekingen uitlokken.

Ontstekingsremmende voeding
Alle plantaardige extra vierge oliën uit de omega-3 familie, zoals lijnzaad, walnoot, hennep en in het bijzonder perilla werken ontstekingsremmend. Perilla-olie wordt al eeuwen gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde bij ontstekingen en allergieën. Omega-3 vetzuren onderdrukken de aanmaak van ontstekingsbevorderende substanties uit arachidonzuur.

Verder zijn er nog ontstekingsremmende kruiden. Deze bevatten zeer krachtige stoffen, die ontstekingen, pijn, zwellingen en ochtendstijfheid daadwerkelijk afremmen. De belangrijkste kruiden hiervoor zijn gember, kurkuma (geelwortel), rozemarijn, kamille, kruidnagel, kaneel en koriander. Combinatie van omega-3 en ontstekingsremmende kruiden zijn samen effectiever dan ieder apart. Ook groenten en fruit met een hoge ORAC waarde* remmen ontstekingsreacties af.

* De ORAC score is het aantal antioxidanten in een voedingsmiddel