Blauwe bosbessen

Blauwe bosbessen zijn behalve lekker en voedzaam ook heel goed te gebruiken bij:
* diarree
* buikpijn
* vermoeide en tranende ogen
* nachtblindheid

Blauwe bosbessen bevatten naast vitamine A en C tanninen. De tanninen in de vrucht helpen de ontlasting dikker te maken en hebben bovendien een ontsmettende werking. Dit is nuttig, omdat diarree meestal het gevolg is van een infectie en/of bacteriƫn die via het voedsel zijn opgenomen.

Blauwe bosbessen bevat tevens anthocyanosiden (organische kleurstoffen) die helpen om het gezichtsvermogen in het donker te verbeteren door zowel de aanmaak van het gezichtspurper (staafjesrood) als de microcirculatie (bloedsomloop door de kleinste vaten) te bevorderen. Niet alleen in de ogen is deze bes actief met de bloedvaten, het heeft zelfs een positieve werking op het heel hart-en bloedvatenstelsel. Het zorgt ervoor dat ophoping van cholesterol in de bloedvaten verminderd. Hierdoor wordt de doorbloeding beter.

Behalve het verbeteren van het waarnemingsvermogen bij schemering en duisternis, herstellen blauwe bosbessen tevens vermoeide ogen sneller na een intensieve dag computerwerkzaamheden.

Daarnaast bevatten blauwe bessen antioxidanten. Deze spelen een belangrijke rol bij het verouderingsproces. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziekten, zoals kanker. Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die meer antioxidanten bevatten dan blauwe bessen. Naast blauwe bessen bevatten ook aardbeien, pruimen, sinaasappelen, blauwe druiven en grapefruits veel antioxidanten. Vitamine C uit groente en fruit is een van de belangrijkste antioxidanten voor het lichaam.

Een nadeel van blauwe bessen is dat de gezonde eigenschappen snel verminderen als je de bes combineert met suiker. Het eten van veel blauwe bessenjam (ook de light versie) is dus geen aanrader.