Candida / Schimmel / Gist

Gist is een eencellige schimmel en kan klachten veroorzaken bekend als ‘candida’.

Mensen die er gevoelig voor zijn kunnen ‘candida’ ontwikkelen. Want ‘gisten’ zetten suikers om in alcohol en koolzuurgas. Deze eigenschap is nodig voor de productie van bijvoorbeeld bier, wijn en brood.

Wanneer mensen veel voedingsmiddelen met gist nuttigen kan dit leiden tot klachten /symptomen. Recente wetenschappelijke inzichten laten zien dat gist echter wel degelijk in staat is om een negatieve bijdrage te leveren aan allerlei gezondheidsproblemen.

De symptomen van een overgroei met gisten in de darmen:

  • brijige, zurige ontlasting
  • opgezette buik
  • winderig
  • vermoeidheid
  • hoofpijn
  • jeuk bijvoorbeeld overgroei op de huid, de anus of in de vagina
  • maar ook hyperinsulinaemie; gisten nemen toe bij mensen met overgewicht, omdat zij vaak te hoge insulinewaarden hebben. Zetmeelrijk voedsel doet het glucosegehalte in het bloed toenemen, waardoor het insulinegehalte stijgt. Door hoge insulinespiegels neemt het sucrosegehalte in de darm toe. Sucrase is een suiker splitsend enzym. Een overconsumptie van zetmeel en suiker en ook een stijging van insuline . Er is een duidelijke samenhang tussen hoge insulinespiegels, een toename van het suikergehalte in de darm en afwijkingen van de darmflora. Dit verklaart waarom mensen met overgewicht en diabetes type 2 in veel gevallen last hebben van candida infecties in de darm, mond of vagina.

Vermoeidheid;  het immuunsysteem stimuleert candida een toename van pro-inflammatie cytokinen, zoals TNF-alfa en interleukinen. Dit zijn stoffen die bijdragen tot algehele malaise, pijn en gewrichtsklachten.

De belangrijkste voedingsmaatregelen zijn:

  • het vermijden van suikers en geraffineerde koolhydraten
  • het vermijden van gisten en schimmels
  • vermijden van allergenen zoals zuivelproducten, noten etc.
  • zorg dat je voldoende producten met vezels eet.

Een sterke toename van gisten vormt een belangrijk probleem voor de volksgezondheid in geïndustrialiseerde landen. Er is absoluut een relatie tussen een westers voedingspatroon en een toename van gisten in de darm. Daarnaast spelen een aantal factoren een rol.

  • antibiotica doen de darmflora dalen met als gevolg een toename van gist cellen.
  • bij mensen die maagzuurremmers gebruiken, kan er een sterke toename optreden.
  • bij immunologisch verzwakte individuen treedt eerder een overgroei op.
  • bij ouderen is een sterke toename van gisten het signaal dat het immuunsysteem verzwakt is.
  • kleine kinderen zijn sneller belast met Candida.
  • candida speelt een rol bij de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

Prikkelbare Darmsyndroom, PDS

Een relatie tussen Candida en het Prikkelbare Darm Syndroom is door onderzoek niet of nog niet vastgesteld, want er zijn maar weinig studies gedaan naar dit onderwerp. Dat neemt niet weg dat overgroei met gisten winderigheid en een opgezette buik kan veroorzaken, klachten die tot de PDS symptomen behoren. Mensen met PDS klachten hebben er veel baat bij alle zetmeelrijke producten weg te laten.

Zetmeel / koolhydraat – arm dieet

• Vermijd granen en graanproducten zo veel mogelijk.

•  Gebruik geen kant en klare maaltijden, hieraan is altijd graan of zetmeel toegevoegd.

• Eet nooit iets wat schimmels bevat.

• Eet geen pinda’s, pindakaas en notenpasta’s.

• Koop geen gepelde noten.

• Vermijd gedroogd fruit, fruitsalades en vruchtensappen.

• Gedroogde kruiden bevatten toxines.

• Kies koffie en chocolade die gecontroleerd zijn.

• Vlees bevat toxines wanneer dieren granen te eten krijgen. In vlees van dieren die in de wei staan en gras eten zijn minder toxines aanwezig.

• Gekweekte vis krijgt in veel gevallen granen zoals mais te eten, je kan deze vis beter vermijden.

Veilig voor Candida dieet zijn:

• Verse groenten.

• Zelf koken. Gebruik verse kruiden.

• Superfood van groenten.

• Noten die je zelf kraakt.

• Eet vers fruit. Vooral tropisch fruit goed wassen voor het schillen.

•  Vlees van dieren die niet met graan zijn gevoed.

. Molkosan van Vogel is een goed middel

• Zoek koffie van een enkel klein biologisch bedrijf, single estate, dat getest is op mycotoxines

In de onderstaande tabel kan men aflezen welke voedingsstoffen een gunstige zetmeel-eiwit verhouding hebben.

Per 100 gram Zetmeel in gram(glucose) Eiwit gram
Johannespitmeel 90 1
Rijstwafel 89 4
Rijst crispies 88 6
Cornflakes 85 8
Engelse drop 82 4
Honing 80 0
Aardappelmeel 80 0
Tapioca 80 0
Cassavameel 80 2
Arrowroot 80 2
Liga 80 11
Rijst 78 7
Dadels 73 2
Gedroogd fruit 65 1
Glutenvrij brood 65 2
Chocolade (vlokken) 64 5
Havermout 62 13
Brood 54 7
Bruinbrood 43 10
Gedroogde bonen 43 20
Gedroogde sojabonen 26 38
Aardappel 22 3
Banaan 22 1
Roomijs 22 2
Vruchten yoghurt 22 2
Bramen 6 1
Taugé 4 6
Groene groenten 1 1

Het verschil tussen granen en bietjes is niet alleen het suikergehalte, graan bevat 10 maal zo veel glucose. Een belangrijk punt is dat zetmeel van granenmeel opgebouwd is uit moleculen. Lange ketens glucosemoleculen die in het bloed worden opgenomen en bijdragen tot overgewicht en diabetes.

De meeste mensen met Candida problemen merken dat de klachten sterk afnemen wanneer alle granen worden vermeden. Een dieet van groenten en de juiste eiwitten geeft al snel verbetering.

Een belangrijke bevinding is dat een toename van gisten samen gaat met een besmetting met eencellige parasieten, of omgekeerd, bij mensen die besmet zijn met de parasiet Dientamoeba fragilis is er vaak een candida overgroei waar te nemen. Mogelijk speelt het dieet zowel een rol bij een toename van parasieten als van gisten, beide hebben glucose nodig voor hun celdeling.