Hoofdpijn / Migraine

Hoofdpijn is een vaak gehoorde pijnklacht. Bij de meeste mensen verdwijnt de pijn na korte tijd vanzelf. Maar er zijn ook mensen die met regelmaat, langere tijd hoofdpijn hebben, waardoor men belemmerd wordt in het dagelijks functioneren.
Hoofdpijnklachten kunnen vele oorzaken hebben. Een goede diagnose is daarom van groot belang. In het algemeen geldt dat hoofdpijnklachten die plotseling of op latere leeftijd ontstaan, veranderingen in de aard van de hoofdpijn of andere symptomen, altijd grondig door een arts onderzocht dienen te worden.

Migraine
Een veel voorkomende vorm van hoofdpijn is migraine. Ongeveer 18% van de vrouwen en 6% van de mannen lijdt aan migraine. De symptomen van migraine zijn aanvalsgewijs optredende hoofdpijn, waarbij de aanvallen uren tot dagen kunnen duren. De hoofdpijn is kloppend van aard, matig tot ernstig, en verergert bij lichamelijke inspanning. Vaak gaat de hoofdpijn gepaard met misselijkheid en/of overgevoeligheid voor licht en geluid. Soms worden de aanvallen vooraf gegaan door het zien van zogenaamde ‘patronen’ aan de rand van het blikveld. Voedingsmiddelen zijn bekende factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van een migraine-aanval. De lijst van deze voedingsmiddelen is lang en varieert van chocolade, noten, sinaasappelen en cafeïnehoudende dranken tot vetsin (MSG, E621), uien, gist, aspartaam en alcoholische dranken. De enige manier om er achter te komen of (en welke) voedingsmiddelen een negatieve invloed hebben, is door elke keer nauwkeurig na te gaan wat men gegeten en gedronken heeft voordat de migraine zich openbaart. Ook geneesmiddelen kunnen een negatieve invloed hebben, in het bijzonder vaatverwijders, hormoonpreparaten, bloeddrukverlagers, histamine receptor-blokkers, antibiotica en selectieve serotonine heropnameremmers. Andere factoren zijn vasten of maaltijden overslaan, te veel of te weinig slaap, verandering van patroon bij continudienst, ontspanning na stress (examen, weekend, vakantie), stoppen met koffie / cafeïne, weersveranderingen en verblijf op grotere hoogte (ijle lucht).

Voedingssupplementen bij migraine
Een aantal voedingssupplementen kan een bijdrage leveren om de frequentie, duur en/of hevigheid van de klachten te verminderen.

Vitamine B-2 (riboflavine), is een vaak gebruikte vitamine bij migraine. Volgens onderzoek kan vitamine B-2 helpen om het aantal aanvallen bij migraine te verminderen. De aangeraden dosering is twee keer per dag 200 mg .

Onderzoek met magnesium in een dosering van 600 mg dagelijks toont eveneens aan dat gebruik het aantal aanvallen kan verminderen. Magnesiumcitraat is een lichaamseigen vorm van magnesium die ook bij een verminderde spijsvertering goed opgenomen wordt. Verminderde spijsvertering komt veel voor bij ouderen, met name bij vrouwen, als gevolg van aantasting van de maagwand (atrofische gastritis) en bij mensen onder stress.

Voor mensen bij wie de aanvallen gepaard gaan met misselijkheid kan gebruik van co-enzym Q-10 (3x daags 100 mg) helpen om zowel het aantal aanvallen als het aantal dagen met misselijkheid door migraine te verminderen. Q-10 lijkt niet effectief bij mensen bij wie de migraineaanvallen op volwassen leeftijd zijn begonnen.

(Spier)spanningshoofdpijn
(Spier)spanningshoofdpijn is een van de meest voorkomende vormen van hoofdpijn. De matige, maar soms ook hevige hoofdpijn wordt vaak gekenmerkt door een gevoel van een strakke band om het hoofd, waarbij de hoofdpijn zowel voor- als achterin het hoofd gevoeld wordt. Deze vorm van hoofdpijn gaat vaak gepaard met pijnlijke spieren in nek en schouders, vandaar dat deze vorm ook wel spierspanningshoofdpijn wordt genoemd. De hoofdpijn kan aanvalsgewijs optreden, maar ook langdurig zijn.
In het laatste geval wordt van chronische spanningshoofdpijn gesproken. Stress en spanning, (over)vermoeidheid, een verhoogde spierspanning en gebruik van cafeïne zijn veel voorkomende factoren die kunnen bijdragen aan de hoofdpijnklachten. Een andere mogelijke oorzaak is het langdurig gebruik van pijnstillers. Deze kunnen als bijwerking hoofdpijn veroorzaken. Wanneer men deze hoofdpijn vervolgens probeert te bestrijden met pijnstillers kan een vicieuze cirkel ontstaan, waarbij het stoppen met het gebruik van pijnstillers de enige mogelijkheid is om van de klachten verlost te worden.