Oxalaat goed om te weten

Oxalaat is een organisch zuur dat van nature voorkomt in plantaardige voeding. Mensen die gaan sappen of meer smoothy’s gaan gebruiken doen er goed aan hier rekening mee te houden. Hieronder vallen bladgroen, groenten, fruit, cacao, noten en zaden. De geconsumeerde oxalaat kan zich binden aan mineralen om samenstellingen te maken, zoals calciumoxalaat en ijzeroxalaat.  Het bindt mineralen en wordt in verband gehouden met nierstenen en andere gezondheidsklachten.

Oxalaat kan de opname van mineralen in de weg staan
Spinazie bevat bijvoorbeeld een hoog gehalte aan oxalaat. Oxalaat belemmert hier de opname van calcium. Het eten van vezels en oxalaat kan de opname van voedingsstoffen nog meer in de weg staan. Ook al is de calciumopname uit spinazie verminderd, de calciumopname van melk wordt niet aangetast wanneer het gecombineerd is met spinazie. Kortom: oxalaat kan zich binden aan mineralen in de darmen en voorkomen dat deze worden opgenomen, met name wanneer het gecombineerd wordt met vezels.

Oxalaat kan bijdragen aan nierstenen
Normaal gesproken bevinden calcium en kleine hoeveelheden oxalaat zich tegelijkertijd in de urinewegen. Deze blijven opgelost en veroorzaken geen klachten. Echter in sommige gevallen binden zij zich en worden kristallen gevormd. Bij sommige mensen kunnen deze kristallen tot stenen uitgroeien, zeker wanneer sprake is van een hoog oxalaatgehalte en weinig urine. Kleine steentjes veroorzaken meestal geen problemen, maar grote stenen kunnen ernstige pijnklachten, misselijkheid en bloed in de urine veroorzaken wanneer zij de urinewegen passeren.

Er zijn meerdere type nierstenen, maar 80% van de nierstenen bestaat uit calcium oxalaat. Om deze reden kunnen mensen die te maken hebben gehad met nierstenen worden aangeraden oxalaatrijke voeding te beperken . Kortom: bij mensen die vatbaar zijn voor nierstenen kan voeding hoog in oxalaat het risico op nierstenen verhogen.

Je darmen bepalen de oxalaatopname. Verder hebben onderzoeken uitgewezen dat mensen met een inflammatoire darmziekte een verhoogd risico hebben op nierstenen . Dit komt gedeeltelijk doordat hun lichaam niet in staat is om de hoeveelheid oxalaat te reguleren dat wordt opgenomen.
De meeste gezonde mensen kunnen oxalaatrijke voeding probleemloos consumeren, maar mensen met een verminderde darmfunctie zouden hun inname wellicht moeten beperken.

Oxalaatrijke voeding

Bosbieten
Rabarber
Spinazie
Bieten
Snijbiet
Andijvie
Cacaopoeder
Boerenkool
Zoete aardappel
Pinda’s
Stervrucht

Hier volgen een aantal tips hoe dit dieet gevolgd kan worden:

  • Kook oxalaatrijke groenten: het koken van groenten kan het oxalaatgehalte van 30% tot 90% reduceren.
  • Drink voldoende water.
  • Zorg voor voldoende calcium want calcium bindt zich in de darmen aan oxalaat en vermindert de oxalaat opname in het lichaam. Daarom kregen we van mijn oma na de maaltijd een schaaltje naturel yoghurt.